BBA wil onafhankelijk onderzoek toekomst Stadshart

Burgerbelangen Amstelveen (bbA) wil dat er met spoed een onafhankelijk marktonderzoek komt over het functioneren van het Stadshart en vooral over de mogelijkheden en kansen van het Stadshart in de toekomst. In dat onderzoek moeten dan ook de problemen van buurtwinkelcentra worden meegenomen, waarvan bekend is dat ook daar problemen gaan ontstaan. Met name in het tot voor kort nog druk bezochte Groenhof. Ewa Petiet, raadslid voor bbA  roept hiertoe op naar aanleiding van de financiële problemen bij grote winkelketens als V&D, Macintosh en de DA Drogisten.
Ewa Petiet  meent dat dit nog maar het begin is van de problemen, die winkelketens en winkeliers te wachten staan. Zij vindt dat er bij de gemeente en lokale politici onvoldoende kennis is over de gevolgen van de stormachtige ontwikkelingen, die het kopen bij online bedrijven zoals Bol.com, Zalando en Wehkamp  veroorzaakt en of de winkelcentra, ook die in de wijken,  tegen die ontwikkelingen wel bestand zijn.
Raadslid Ewa Petiet  zegt: “We weten dat een van de grote eigenaren van het Stadshart, Unibail Rodamco regelmatig enquêteert onder de bezoekers van het Stadshart. Maar die gegevens zijn niet openbaar en het is ook niet bekend vanuit welk strategisch doel deze enquêtes worden gehouden. Wij vinden dan ook dat er een onafhankelijk marktonderzoek moet komen in opdracht van B. en W., daarbij gesteund door de fracties van de politieke partijen. Hierbij moeten alle belanghebbende partijen betrokken worden, zoals winkeliers, bezoekers, investeringsmaatschappijen en het Amstelveense publiek, ook de groep die niet meer in het Stadshart winkelt.”  Volgens  het bbA – raadslid  moet gekeken worden naar de regionale functie van het Stadshart, naar wat de bedreigende én stimulerende factoren kunnen zijn en naar de formules bij concurrerende winkelcentra. Tevens pleit Ewa Petiet  ervoor om bij zo ’n marktonderzoek een trendwatcher te laten meelopen.   
Burgerbelangen (bbA)  zal ook komen met een voorstel tot het opzetten van een aantal panels/workshops, waarbij detaillisten, het grootwinkelbedrijf, investeringsmaatschappijen/projectontwikkelaars, creatieven, financieel experts, trendwatchers, studenten uit diverse studierichtingen en vooral JONGEREN vrij discussiëren over de toekomst van het fysieke winkelen. Duidelijk is in ieder geval dat ‘winkelcentra’ er niet meer mee wegkomen om cosmetische aanpassingen uit te voeren om weer aantrekkelijk te zijn voor de bezoeker/koper anno 2016, maar dat er fundamenteel iets zal moeten veranderen aan de gehele denkwijze over detailhandel, het grootwinkelbedrijf en het kooppubliek. “Als bijvoorbeeld de jongeren niet in een Stadshart 2020 geloven wordt het moeilijk”.
De bbA  - fractie dringt aan op grote spoed, omdat het volgens haar  vijf voor twaalf is.