Openbaar vervoer beduvelt Amstelveen

Connexxion leek me altijd wel een aardige maatschappij. Niet dat ik er iemand van ken, maar ik meet die sympathie af aan mijn ervaringen met de chauffeurs van lijn 199. Aardige mensen, die je nog goeie dag zeggen als je instapt en ook wel een paar seconden willen wachten als ze nog een potentiële passagier zien aankomen. 

Maar nu merk ik dat bij de bazen van Connection de bliksem is ingeslagen, of dat ze snel geleerd hebben van hun te hoog betaalde collega’s van het Amsterdamse Openbaar Vervoer. Dus als het uitkomt halve waarheden vertellen en vooral het slechte nieuws maar even achterwege laten. Zo moet het ongeveer gegaan zijn toen Connexxion de plannen presenteerde voor 2018 met als doel het opnieuw binnenhalen van de concessie voor het vervoer in deze regio. Zeker zal men bij de presentatie van de nieuwe plannen het bestuur van de Vervoerregio Amsterdam hebben verteld dat er wat gaat veranderen in verband met de noord-zuidlijn en de vele wegwerkzaamheden die Amstelveen te wachten staan. Maar zeker niet heeft men verteld dat lijn 199 min of meer wordt opgeheven, haltes verdwijnen, Bovenkerk en de Camping niet meer worden aangedaan, terwijl de verbinding met het raadhuis helemaal een Tour de Force gaat worden. 

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de vijf Amstelveense vertegenwoordigers in de Regioraad collectief hebben zitten slapen. Of hebben ze wat in hun koffie gedaan ? Maar ik kan me wel voorstellen dat je bij zo ’n omvangrijke presentatie je niet meteen afvraagt hoe het met halte Dijkgravenlaan, Kruiskerk of Graaf Florislaan (ouderwets gezegd: Amstelveen Incassobank) is gesteld. Nee, ik ga er maar vanuit dat de Connexxion-directie goed heeft gekeken hoe het OV Amsterdam zijn plannen presenteert. Namelijk door te doen wat je op communicatiecursussen zo goed leert: slecht nieuws als goed nieuws presenteren en zaken die er te dik bovenop liggen gewoon verzwijgen. Net zoals Amsterdam, pas nadat Amstelveen al goedkeuring aan plannen had gegeven, bekend maakte dat tramlijn 5 over twee jaar niet meer naar het Centraal Station zal gaan, maar naar de Westergasfabriek. Vervolgens doet Connexxion de rest door de busverbindingen vanuit Amstelveen met het Centraal Station ook maar te schrappen. 

De OV-maatschappijen moeten binnen elke jaren winst maken dan wel kostenneutraal draaien. Onzin. OV is zoals de Vlamingen zeggen een maatschappij tot algemeen nut. Zoals dat wel voor meer maatschappijen geldt, die inmiddels geprivatiseerd zijn. Met rampzalige gevolgen, zie o.a. de Spoorwegen. Diensten van “algemeen nut” lenen zich niet voor privatisering. Doet men het wel, dan worden de gekste bokkesprongen gemaakt. Bijvoorbeeld haltes schrappen om sneller te kunnen rijden. Als men zo nodig sneller van begin tot eindpunt wil, schrap dan alle haltes die op het traject liggen. Een echte oplossing is om de stoplichten beter af te stellen. 

In de wijk waar ik woon loopt zo ongeveer de helft van de bewoners met een rollator. Die groep is de grootste gebruiker van het openbaar vervoer. En juist die mensen zijn niet in staat een kilometer te lopen naar een bus- of tramhalte. Daarom is het goed dat de hele gemeenteraad bij Connexxion protesteert. Maar het is ook goed om te weten dat er eigenlijk twee partijen zijn die Amstelveen moet aanpakken. Behalve Connexxion ook het OV Amsterdam. Daar maakt de top zich drukker over het eigen salaris dan over de klant uit Amstelveen. Daarom kan het protest niet hard genoeg zijn en het liefst heel onorthodox. Anders maakt het geen indruk. Een typische klus voor Burgerbelangen Amstelveen om daarin voorop te lopen. Bijvoorbeeld door, zoals het winkelcentrum Gelderlandplein, zelf een busdienst te beginnen. We zouden daar de Range Rover van Linda Roos voor kunnen gebruiken. Een paar stoeltjes erbij en je bent klaar. Met als reservebus die van Peter Bot. 

Wel met een sticker BBA er op: Buurt Bus Amstelveen. 

 Amstelveen, Juli 2017 Frits Suer