BBA kiest voor een onderscheidend Stadshart

Burgerbelangen  Amstelveen (bbA) is van mening dat diversiteit en kleinschaligheid aan winkels die toekomstgericht zijn en aangevuld met leuke terrassen en veel groen  kunnen zorgen voor meer beleving en sfeer in het Stadshart. Hiermee reageert bbA op een oproep in de lokale internetkrant Dichtbij.nl om ideeën te leveren, die het “kille” stadshart moeten  veranderen tot een sfeervol ontmoetingspunt.

Begin dit jaar heeft Linda Roos, prominent raadslid voor bbA, al eens in kleine politieke kring ideeën gelanceerd om het Stadshart te verbeteren. Daarbij neemt zij de z.g. Foodhallen in de voormalige tramremise aan het Bellamyplein in Amsterdam als voorbeeld. Deze “foodhallen” zijn een enorm succes. Volgens Linda Roos is het mogelijk om een dergelijke “foodhal” te creëren tussen het gebouw van V&D en het Winkelcentrum. Een paar winkelunits zouden volgens haar moeten worden gesplitst in kleine winkels voor bijzondere detaillisten. Linda Roos “De grote shopping malls behoren tot het verleden. Ze zijn achterhaald; je ziet daar leegstand en dat is het begin van het einde voor zo’n shopping mall.  Kleinschalige winkels met een divers aanbod zie je ook in Amerika de plaatsen van shopping malls overnemen.  Dan vind ik dat er een overkapping moet komen tussen Binnenhof en Rembrandthof.  De  huidige  Rembrandtweg is zou men zo kunnen herinrichten dat er ruimte komt  voor evenementen”.

Aan de zuidkant van het plein (o.a. voor de Cultuurstrip gevormd door Schouwburg en P60) kunnen  op het plein terrassen worden aangelegd eventueel in combinatie met de horeca van de Schouwburg en P60. Terrassen rond het plein die zomer en winter kunnen worden gebruikt. Zie foto‘s. Het plein zelf moet worden aangekleed met groen en bomen. Midden op het plein zou men ook weer zo’n variabel terras kunnen aanleggen, dat ook kan worden gebruikt voor kleinschalige muziek- of dansvoorstellingen.  
Ideeën om het Plein tot een grote speeltijd voor de jeugd te maken ziet bbA niet zitten temeer omdat dit niet aansluit bij het winkel idee en bij de doelgroepen die men naar het Winkelcentrum wil trekken. Kleinschalig zou het wek kunnen op bij de plaats die nu al jeugd trekt,  nl. de fonteinen aan de oostkant van het Plein.  Wel vindt bbA, dat veel irritatie bij de Amstelveners  kan worden weg genomen als bezoekers voor bijvoorbeeld  het eerste uur gratis mogen parkeren. De winkeliers zouden dan – zoals dat ook op het Gelderlandplein gebeurt – de kosten van dat eerste uur voor hun rekening moeten nemen.

Linda Roos  wijst ook op het succes van de “negen straatjes” in de Jordaan. “Daar is een soort planning manager aangesteld, die zo gauw er een winkel leeg komt meteen zoekt naar een vervanger. Daarbij haalt men soms internetbedrijven, die zich ook fysiek willen laten zien, naar een lege winkel voor een beperkte periode.  Men kan dan huren voor 3 of 6 maanden, dus min of meer maatwerk.  Er blijken nl. internetbedrijven te zijn dis als aanvulling op hun activiteiten op internet ook een tijdje zichtbaar willen zijn in de straat“.

een impressie van hoe BBA de toekomst van het Stadshart ziet

Lekker "loungen" moet ook mogelijk zijn in het Stadshart



terrassen zoals die aan de zuidkant van het Stadshart kunnen worden aangelegd bijv. als uitbreiding van de horeca in de Schouwburg en P 60.

Een voorbeeld van een in- en uitschuifbaar terras.

een voorbeeld van een terras, dat midden op het plein kan worden geplaatst en voor alle weersomstandigheden kan worden aangepast. Ook voor kleine muziek- en dansuitvoeringen.


Een hoek in het Stadshart waar ook kinderen zich kunnen vermaken. Bijv. achter de fonteinen.